دکتر نیرومنش، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با قدس آنلاین: در برخورد با یک زود اولین توصیه این است که پس از ازدواج به موقع، بهترین سن ازدواج حدود۲۵سالگی و بهترین سن بارداری حدود۲۵الی۲۶است چرا که بعد از۳۰سالگی شانس بارداری کاهش می‌یابد.

کانون خانواده ها با فرزند گرم تر است/۳۰ درصد از دلایل ناباروری مربوط به آقایان می‌باشد

دکتر شیرین نیرومنش استاد دانشگاه و پزشک زنان،زایمان و ناباروری گفت: امروزه میزان ناباروری بین حدود۱۵ درصد در جامعه است و در جوامع مختلف،متفاوت است. حدود یک پنجم تا یک ششم زوج های که ازدواج می‌کنند ممکن است باردار نشوند.
طبق تعریف ناباروری، به زوجی نابارور می‌گویند که حداقل یکسال بدون استفاده از هیچ روش پیشگیری اقدام برای بارداری داشته باشند اما موفق نشوند.
وی در ادامه افزود:
البته این تعریف را در مورد زوج های جوان باید در نظر بگیریم اما زوج هایی که دیر ازدواج می‌کنند خانم های که بعد از۳۰تا۳۵سال مزدوج می‌شوند نباید پیشگیری ها را داشته باشند.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت:
۳۰ درصد از دلایل ناباروری مربوط به آقایان می‌باشد و افزایش سن در این مورد خیلی موثر است اما موارد دیگری هم می تواند موثر باشد از جمله: افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند، دچار اضافه وزن می باشند و کم تحرکند، مشاغلی که جنب و جوش کمتری دارند، افرادی که در مشاغل با حرارت روبرو هستند مانند نانواها،کوره ها و... و یا افرادی که با مواد شیمیایی و اشعه سروکار دارند احتمال ناباروری افزایش می یابد.
وی همچنین در مورد شایع ترین علل ناباروری در بانوان افزود:
اولین مرحله برای بررسی زوج نابارور گرفتن شرح حال و آزمایش های لازم و مناسب می باشد.
در خانم ها دلایل متعدد وجود دارد که یکی از شایع ترین علل ناباروری، اختلالات هورمونی می باشد که می‌تواند به دلایل مختلف در کسانی که مشکلات تیروئید، قند خون و دیابت، مشکلات غددی و... دارند، پدید می‌آید.
خانم ها اگر در اختلالات هورمونی دچار اضافه وزن شدند باید طبق دستور پزشک باید میزان وزن و سبک زندگی را تغییر دهند و سپس با کمک دارو باروری برای آنان ایجاد کرد.
دکتر نیرومنش با تاکید به تاثیر سن ازدواج ادامه داد:
با توجه به اینکه سن ازدواج افزایش یافته و تمایل به فرزند آوری کمتر شده و بیماری آندومتریوس پیشرفت کرده و میزان شیوع آن از دلایل ناباروری می باشد.
این پزشک حاذق حوزه ناباروری توصیه ای داشت:
در برخورد با یک زود اولین توصیه این است که پس از ازدواج به موقع، بهترین سن ازدواج حدود۲۵سالگی و بهترین سن بارداری حدود۲۵الی۲۶است چرا که بعد از۳۰سالگی شانس بارداری کاهش می‌یابد.

کانون خانواده ها با فرزند گرم تر است/۳۰ درصد از دلایل ناباروری مربوط به آقایان می‌باشد
بنابراین مسئولان و برنامه ریزان اولین مسئولیتشان این است که شرایط را برای اشتغال جوانان و ازدواج آنان در سن مناسب فراهم کنند بطور معمول حداکثر یکسال پیشگیری از بارداری کافی است اما متاسفانه اکنون با مواردی مواجه می شویم که با گذشت ۵الی۶سال تمایل به فرزند ندارند اما بهترین سن فرزند آوری را باید رعایت کرد در غیر اینصورت شانس بارداری کاهش می‌یابد.
وی همچنین شرایط جامعه را یکی از علل تردید خانواده ها برای فرزند آوری دانست و افزود:
در شرایط عادی جامعه که امکان تحصیل،کار و ... برا خانواده ها فراهم باشد شاید اکثر خانواده ها تمایل به حداقل دو فرزند را داشته باشند.تربیت فرزند در گرو ازدواج در سن مناسب، انتخاب مناسب همسر، اشتغال زوجین و... است بنابراین کانون خانواده ها با فرزند گرم تر است به شرطی که با تفاهم مناسب، خانواده پایدار باشد.

خبرنگار: حدیث محمدگلی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.